Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/e/4/9/guliganerna.se/httpd.www/v6/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/e/4/9/guliganerna.se/httpd.www/v6/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/e/4/9/guliganerna.se/httpd.www/v6/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/e/4/9/guliganerna.se/httpd.www/v6/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/e/4/9/guliganerna.se/httpd.www/v6/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/e/4/9/guliganerna.se/httpd.www/v6/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/e/4/9/guliganerna.se/httpd.www/v6/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/e/4/9/guliganerna.se/httpd.www/v6/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/e/4/9/guliganerna.se/httpd.www/v6/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/e/4/9/guliganerna.se/httpd.www/v6/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/e/4/9/guliganerna.se/httpd.www/v6/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/e/4/9/guliganerna.se/httpd.www/v6/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Rapport ifrån SFSUs årsmöte

10368387_811461362246999_1704123442541274058_n[1]Samtidigt som vi Borås har firat IF Elfsborgs 110-årsjubileum samt arrangerat julpyssel har Guliganerna och Elfsborgs supporterkultur varit representerade på Svenska Fotbollssupporterunionens årsmöteshelg i Malmö.

SFSU, Svenska Fotbollssupporterunionen, är en rikstäckande organisation för Sveriges fotbollssupportrar och har som ändamål att representera dessa i frågor som rör svensk fotboll och svensk supporterkultur och vara deras röst i debatten om den svenska fotbollens utveckling.
Källa: http://www.svenskafans.com/fotboll/sfsu/

Helgens stora teman utöver årsmötet var repression och pyroteknik. Nästan 100 fotbollssupportrar från olika delar Sverige och Europa var representerade under helgen.

Lördagen inleddes med en workshop om repression och solidaritetsarbete där deltagarna delades upp i smågrupper och fick tre möjliga scenarier att diskutera. Ett av scenarierna var exempelvis vad man skulle göra om supportrar kände sig kränkta av visitationen. Vad ska man göra på plats och hur arbetar man med frågan i efterhand? Workshopen var mycket givande då vi fick chansen att utbyta erfarenheter i olika frågor samt diskutera hur vi kan samarbeta över laggränserna i den här typen av frågor.

Lördagen fortlöpte med lunch och en längre genomgång av vad som egentligen händer i pyrofrågan samt en större diskussion. Efter pyroteknikdiskussionen föreläste NSA(Norsk supporterallianse) ordförande om hur den legala pyrotekniken fungerar i Norge. Efter föreläsningen om pyroteknik i Norge berättade en representant för FSE (Football Supporters Europe) om deras verksamhet och uppmanade SFSUs medlemsföreningar att även ansluta sig till FSE. En representant för brittiska Supporters Direct berättade även om deras arbete för en medlemsstyrd fotboll i England och resten av Europa.

Vidare hölls en workshop om minimistandard för gästande supportrar på arenorna runt om i landet. Frågor som togs upp var bland annat hur man hanterade förköp av biljetter, insläpp, supporterkortet och banderollplatser.

Lördagens program rundades sedan av med en kort diskussion om SFSU framtid, vad man ska arbeta med och varför. Under kvällen fortsatte diskussionerna över julbordet som arrangerats för helgens deltagare.

Under söndagen hölls det sedvanliga årsmötet där ny styrelse för SFSU valdes. Den nya styrelsen ser ut på följande vis:
Ordförande på ett år
Tony Ernst, Malmö FF (omval)
Vice ordförande på två år:
Sofia Bohlin, IFK Göteborg (nyval)
Ledamöter på två år:
Lena Gustafson Wiberg, Djurgårdens IF (omval)
Mattias Arvidsson, Helsingborgs IF (nyval)
Ledamot på ett år:
Siri Jonsson Montin, Hammarby IF (fyllnadsval)
Suppleanter på ett år:
Fredrik Ekström, AIK (nyval)
Jesper Uhlén, Halmstad BK (nyval)
Jonas Larsson, Gefle IF (nyval)

Under årsmötet diskuterades olika arbetsgrupper och en arbetsgrupp som ska vara med och påverka spelschemat tillsattes.

En motion röstades också igenom om att ett forum ska startas och att styrelsen ska bli bättre på att kommunicera vad man gör till medlemmarna.

Vi vill härmed tacka SFSU, alla mötesdeltagare och arrangörer för en mycket trevlig och lärorik helg.

Hela helgen har liverapporterats på SFSUs twitter.

WEBB-TV IFRÅN MÖTET:

SFSU-ordföranden om bengalbeslutet: ”Ett otroligt symbolvärde”

Så har legal pyroteknik mottagits i Norge: ”Det är mycket säkrare”

Det här är SFSU – ”Supportrarna det viktigaste som finns”

Framför fansens önskan om spelschemat: ”Synpunkter de inte tänker på”

De representerar småklubbarna i SFSU: ”Ett annat perspektiv”

Så ska SFSU få fortsatt inflytande inom svensk fotboll: ”Bra grund att stå på”