Inför årsmötet: Verksamhetsberättelse 2015

Ordförande:

Glenn Holvik Gustavsson

Vice ordförande:

Kennet Johansson (Ansvarsområde: Resor)

Kassör:

Jesper Andersson (Ekonomi)

Ledamöter:

Maria Sabel (Sekreterare och medlemsansvar)

Ninja Claesson (Mediaproduktion)

Josef Borhammar (Event och projekt)

Malin Nilzon (Souvenirer)

Ludvig Andersson (Elfsborgsläktaren)

Jakob Franzén (Elfsborgsläktaren)

Styrelsen arrangerade under 2015 nio stycken styrelsemöten. Vi hade även ett extrainkallat möte i maj pga rådande bengaldebatt.

Verksamhetsberättelse 2015:

2015 var ett år med med en mer eller mindre helt ny styrelse för Guliganerna. Med ny ordförande och fem nya ledamöter så var det på förhand ett spännande och ovisst år.

Verksamhetsåret startade för styrelsen när vi 14-15 februari startade upp med föreningens traditionsenliga styrelsehelg. Där möblerade vi om bland föreningens verksamhetsområden och fördelade uppgifter. Vi skrev även en verksamhetsidé och planerade framtida aktiviteter. Årets första aktivitet på hemmaplan var ett medlemsmöte den 8 mars där vi presenterade våra planer och sedan åt tacos ihop med medlemmarna.

Internt i styrelsen låg inledningsvis mycket fokus på föreningens medlemskap. Vi ville stärka medlemskapet och återigen ta oss över 1000 medlemmar, som får anses vara en viktig gräns för vår förening. Med flera aktiviteter under våren och ett medlemskort fulladdat med nya medlemsförmåner så kan vi stolta summera året med hela 1013 medlemmar.

Vi har under året haft medlemmar på plats på alla IF Elfsborgs tävlingsmatcher, och i Guliganernas regi har vi arrangerat resa med storbuss till alla matcher förutom mot Somaliska UF, Gefle, Sundsvall och Lahti. Stora resehöjdpunkter under året har varit att vi mäktat med att arrangera bussresa till två Europamatcher och en enorm storsatsning till den allsvenska premiären borta mot Djurgården. Även Vi Tillsammans-satsningen med IF Elfsborg i Halmstad bör nämnas.

På mediasidan utvecklades föreningen under 2015 på flera olika fronter. Framförallt fick vi en helt ny hemsida som är anpassad efter föreninges behov och medlemmarnas önskemål. Under 2015 utvecklades även en mediagrupp som dokumenterat i alla våra matcher på ett eller annat sätt. Vi kommer för första gången på flera år äntligen få visa upp en årsfilm som har premiär 13/2-2016 på Sagateatern i Borås.

En stor nyhet under 2015 hemma på Elfsborgsläktaren var Gula Vagnen. En fast punkt intill vårt förråd på Borås Arena där vi har kunnat spela musik och sälja souvenirer. Med massa nya och tilltalande souvenirer så har våra medlemmar kunnat klä sig snyggt. Vi har förutom på våra hemmamatcher även kunnat sälja souvenirer på tre torgmarknader och på Borås Djurpark i samband med IF Elfsborgs familjedag.

Ett nytt verksamhetsområde 2015 var Elfsborgsläktaren, där vi samlade det mesta som rörde läktarbiten och frågor om vår hemmaplan. Exempelvis har man hanterat biljettfrågor och hanteringen av stolarna på Europamatcher. Det har under flera år varit en problematik med stolarna i Europamatcher, men vi kände att 2015 gick vi åt rätt håll när Guliganernas medlemmar inför och efter matcher hjälptes åt och bar stolar. Vi kunde behålla ståplats i Allsvenskan och det blev en mindre kostnad för IF Elfsborg.

Under verksamhetsområdet Event och Projekt har aktiviteterna fått mest uppmärksamhet. Inför säsongen lanserade vi tillsammans med Borås Stad ett nytt samarbete under namnet LikaOlika. Där var vi bland annat faddrar åt 25 nyanlända flyktingar. Arbetet blev så lyckat att vi kunde också hjälpa till med att dela ut biljetter till flera socialt utsatta. Vi hjälpte över 1300 personer att se IF Elfsborg spela hemma på Borås Arena. Vi hjälpte bland annat skolor, fritidsgårdar, handikappade, flyktingar och personer med dålig ekonomi. Vi anser fotbollen är ett fantastiskt verktyg för att hjälpa människor.

Under samma verksamhetsområde arrangerade vi även en cykelresa för andra året i rad. Denna gång så cyklade ett gäng glada supportrar 25 mil till Åtvidaberg och lyckades samla in hela 33.000 kronor till cancerforskning. Denna insats gjorde så att Guliganerna fick medverka vid den tv-sända galan “Tillsammans mot Cancer” där vårt initiativ fick tv-tid.

Lördagen den 31 oktober 2015 kommer för alltid vara en speciell dag i både IF Elfsborg och Guliganernas historia. Det var dagen då de två legendarerna Anders Svensson och Andreas Klarström slutade spela elitfotboll. Tack vare ett stort arbete ifrån framförallt supportrar gjorde vi en rätt så betydelselös match till något speciellt. Vi är framförallt många som kommer minnas det stora tifot signerat Guligan Tifo Support.

Föreningen var representerade på Svenska Fotbollssupporterunionens årsmöte i Norrköping i November. Vi har även haft en öppen och bra dialog med IF Elfsborg under hela året.

Året avslutades på vårt julbord som arrangerades på Lilla Bränneriet. Christoffer Kjörnsberg prisades som årets Guligan och vi kunde tillsammans summera 2015 på ett bra och roligt sätt.