Guliganerna

Guliganerna

Kampen mot den moderna fotbollen

Ju längre tiden går blir det bara mer och mer jippon runt om den svenska fotbollen. Familjeunderhållning á la cirkus maximum. Artistuppträdanden, biopopcorn, hundkapplöpning, tävlingar från svenska spel, ja hela paketet. Senast ut för oss elfsborgare är målmusik. Jag kanske bara talar för mig själv när jag säger att det enda som ska höras när Elfsborg hänger in bollen i maskorna är ett riktigt rejält jubel och ett stort, härligt glädjerus som sveper över hela Borås Arena.

Jag anser att fotboll är just fotboll. Det är ingen konsert, cirkus eller biosalong. Just detta som jag räknat upp gör mig bedrövad. Visst, det är inte världens undergång, men att se denna kommersiella utveckling veckla ut sig över oss utan att någon säger ifrån gör mig rädd. Jag är rädd att jippon och reklam ska ta ifrån oss kärleken till det vi älskar, nämligen Idrottsföreningen Elfsborg.
Grunden till denna artikel är när jag fick höra om det Österrikiska laget SV Austria Salzburg. Salzburg var ett lag med tradition från då de grundades 1933 till i år 2005. Det var nämligen i år Salzburg köptes utav en miljardär, mannen som skapade drycken redbull.

Priset för klubben var väldigt lågt, men efter Roman Abramovich köp av Chelsea förväntade sig Salzburgs anhängare att redbull-miljardären hade liknande avsikter. Men till Salzburgsupportrarnas stora besvikelse visade det sig snart vara uppenbart att miljardären ville tillintetgöra hela fotbollslaget, trots supportrarnas högljudda protester om att det finns vissa gränser. Klubbledningen försökte övertyga den nye ägaren att traditioner är viktigt och att Austria Salzburg skulle förbli Austria Salzburg. Men bakom masken hade förintelsen av klubben redan påbörjats. Ett tag senare bytte laget namn till ”The redbull bulls, Salzburg”, sina färger från lila och vitt till redbullsburkens färger. Emblemet är en annan form utav redbulls logotyp med texten ”Redbull, Salzburg”. Arenan som en gång var Stadion Klessheim är nu ombyggd till Redbull Arena, helt i redbulls färger.

LEDNINGEN LJÖG FÖR MEDIA
Samuel Pendl, en av grundarna till “The Initiative Violet-White”, berättar att reaktionen på namn och färgbytet var att många supportrar stormade planen första matchen. Följden av detta var att den nya ägaren kallade supportrarna för ”dagisbarn”. Efter detta fortsatte ombyggnaden av arenan och klackläktaren förminskades, placerades i hörnet och fick stolar. Dessutom blev den bättre bevakad är bortasektionen. Detta resulterade i att några anhängare kastade in bengaliska eldar på planen under den andra bortamatchen. På grund utav detta stängde den nya ”redbull-ledningen” av, inte bara de som agerade, utan alla som hade köpt medlemskap i någon utav suporterklubbarna. Medlemmar som fortfarande inte hade sett någon match under säsongen blev avstängda.
När den nya ledningen talade med tidningar och TV, så ljög de och sa ”vi vill prata med supportrarna, men det vill inte de”. Först efter att fansen hade fått medias förtroende och satt redbull i klistret, gick de med på att ha ett samtal. Men samtalet gav inga resultat i sakfrågan. De skulle absolut inte ändra tillbaka vare sig namnet eller färgerna.

THE INITIATIVE VIOLET-WHITE
The “Initiative Violet-White” grundades för att alla lila-vita supportrar gemensamt kunde kämpa för deras traditioner. Om de inte når några nya resultat i år, kommer de förmodligen att starta en ny klubb. Anhängare till andra lag i deras liga stödjer dem i deras kamp, till och med deras värsta konkurrenter Mattersburgs anhängare stödjer kampen.
Det känns som att ens kärlek när som helst kan köpas för rätt pris, utan att man kan göra så mycket åt det. Man säger att snattare blir bankrånare, jag säger att målmusik kan bli ett uppköpt och skändat fotbollslag. Vem vet, om 20 år kanske Volvo möter SonyEricsson i svenska cupfinalen.

Pengar styr fotbollen för mycket, och det blir bara värre. Vakna upp innan det är för sent.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Dela