}

Rapport från Guliganernas medlemsmöte

Skriven av Guliganerna den 10/10/2013 | Inga kommentarer

I tisdags den 8 oktober höll Guliganerna medlemsmöte i Ryavallens cafeteria där drygt 30 medlemmar samlats. För er som inte hade möjlighet att närvara kommer här en liten rapport om vad som diskuterades under kvällen.

För att få fler av deltagarna på mötet att komma till tals tog vi och testade ett nytt upplägg, där vi istället för att styrelsen enbart skulle presentera vad som händer i föreningen så delade vi upp deltagarna i 5 grupper.

Varje grupp fick sju stycken frågor att diskutera kring och efter 45 minuter samlades alla igen för att se vad de olika grupperna kommit fram till.

Framför allt var frågorna ställda på ett sådant sätt att styrelsen skulle få lite idéer om hur vi skall få fler medlemmar att bli aktiva inom föreningen. Idag är det ett begränsat antal personer som gör det mesta inom föreningen och det är inte hållbart i längden om vi ska behålla en stabil och seriös förening på långt sikt.

En av anledningarna till att det blivit såhär menade flera, berodde på att styrelsen inte informerat om vad som behövs göras och samtidigt inte ber om hjälp.

Där skall vi helt enkelt bli bättre på att nå ut med informationen och samtidigt diskuterade vi olika förslag hur vi skall få fram olika ”arbetslag” som kan hjälpa till med saker som intresserar dem.

Att det bland våra 1200 medlemmar finns mycket kunskap och engagemang som vi idag inte drar nytta av råder det ingen tvekan om.  Detta är något som styrelsen kommer att fokusera på framöver.

Som ni vet driver vi vår egen föreningslokal Gula Villan, dock står den oanvänd väldigt mycket och aktiviteter i Guliganernas regi har det inte varit allt lika mycket som vi önskar.

Återigen hamnade vi i diskussioner om att någon behöver hålla i aktiviteterna, mötet hade däremot flera goda förlag på vad för aktiviteter som kunde arrangeras i villan och redan på fredag blir det tex Sverige-Österrike på storbildskärmen.

Inte minst nu när säsongen närmar sig sitt slut öppnar det upp tid och möjlighet för andra arrangemang i lokalen som inte är direkt fotbollsrelaterade.

För att göra det enklare för medlemmarna tänker vi även att lägga in en kalender på hemsidan så att man kan planera in sina aktiviteter i god tid. Utöver det kommer vi självklart att fortsätta att lägga upp information och nyheter via hemsidan och sociala medier.

När Emelie, som höll i själva “workshopen”, kände att alla fått säga sitt och att vi tagit upp de ämnen som planerat lämnade hon över till Anders som berättade lite kort om hur det ser ut i föreningen just nu.

Just nu är vi 1189 medlemmar vilket är ynka 39 medlemmar från fjolårets rekord, något som inte är orealistiskt att nå innan året är slut.

Ekonomiskt är vi också på en stabil nivå och ligger på ca 60 000kr plus för verksamhetsåret så här långt. Föreningen har inget självändamål att gå med vinst men tackvare bland annat goda intäkter på medlemssidan ser det positivt ut.

Vad gäller kommande resor har vi nyligen släppt resepaketen till Esbjerg och Standard Liége, där vi hoppas att så många som möjligt följer med till våra förmånliga priser. På dessa resor kommer Guliganerna med största sannolikhet att göra ett minus resultat, men i och med att ett av våra huvudmål är att arrangera resor till bortamatcherna känns det naturligt att föreningen subventionerar resorna för våra resenärer.

Hittills i år har föreningen subventionerat resorna med drygt 40 000 kr, något vi inte hade haft möjlighet till utan en bra ekonomi.

Utöver det poängterades vårt långvariga och viktiga samarbete med Nitta Busstrafik och att vi från föreningens sida tycker det är oerhört viktigt att alla resenärer är nöjda med sin resa vid hemkomst.

Sedan några år tillbaka är Guliganerna medlemmar i FSE, Football Supporters Europé där vi stödjer organisationen ekonomiskt med en krona per medlem.

Just nu arbetar FSE på att färdigställa en app, som ska göra det enklare för bortasupportrar som besöker nya städer och länder. I detta arbete har Guliganerna varit delaktiga så att fotbollsturister skall hitta bättre i Borås om de använder sig denna kostnadsfria app. På samma sätt kommer vi få stor nytta av den när vi besöker Rom, Zürich eller kanske Dortmund.

Avslutningsvis var samtliga överens om att det var ett bra upplagt möte.  Här fick fler komma till tals och styrelsen var mycket nöjda med att få många nya idéer och förslag att jobba vidare för att ytterligare stärka föreningen tillsammans med medlemmarna.

 

VI TILLSAMMANS! 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *