Verksamhetsberättelse 2023

STYRELSEN 2023
Emelie Hultin (ordförande), Clara Tolfsson (vice ordförande), Kim Eriksson(kassör),
Cecilia Karlén (ledamot), Alma Proohf (ledamot), Linus Gustavsson (ledamot),
Oskar Fredriksson (ledamot), Andreas Nilsson (ledamot), Christian Holmedal (ledamot) och Kim Persson (ledamot).

Nya för året i styrelsen var Oskar Fredriksson och Linus Gustavsson som valdes in i styrelsen 2023.

Guliganernas styrelse startade verksamhetsåret för 2023 med en styrelsehelg på Gästis i Varberg samt på Getterön. Helgen är till för årets första styrelsemöte, grovplanering av året men också för att alla i styrelsen ska lära känna varandra bättre.

MEDLEMMAR
Det totala antalet medlemmar för 2023 stannade på 1644 medlemmar. Det är en ökning på 589 medlemmar från föregående år. Det är vårt högsta medlemsantal någonsin!

EKONOMI
Föreningen har under flera år successivt byggt en stark ekonomi och ett stort eget kapital.

Årets resultat är ett plus på 282 359 kr.
För första gången omsatte Guliganerna över 1 miljon kronor och inte bara det utan nästan 1,5 miljoner kronor.

Bakom årets resultat så ligger det mycket ideellt arbete. Guliganerna har sålt souvenirer som aldrig förr, då återväxten på Elfsborgsläktaren varit enorm.

Vi har också slagit ett medlemsrekord med råge. Vi är nu Borås största förening med endast ideella krafter vilket också påverkar resultatet till det positiva. Guliganernas omsättning är nu lika stor som ett mindre företag, men som bara drivs av ideella krafter för IF Elfsborg och våra medlemmars bästa.

Genom ett tätt samarbete med vårt bussbolag Nitta så kan vi fortfarande hålla nere priserna och ha billigast resor i Sverige. Våra resor har blivit betydligt dyrare de senaste åren och under 2023 har vi subventionerat resor med ca 50 000 kr. De bussar vi har skickat har i princip varit fyllda till max, vilket har gjort att minusresultatet inte blev större.

Årets fina resultat ger oss möjligheterna att fortsätta ha Sveriges billigaste supporterresor och ha andra arrangemang för våra medlemmar framöver.

Guligan Tifo Support har under 2023 kommit igång rejält, Guliganerna har valt att ge en gåva till GTS på 45 000 kr för att stötta den positiva supporterkulturen.

KAMPANJ FRAMTID DEL II
Under 2022 samlade Guliganerna in pengar för att kunna dela ut 2500 stycken gympapåsar runt om i Västra Götaland. Leveransen dröjde vilket gjorde att vi istället  fick dela ut dessa under 2023. Det har varit fantastiskt att få se barnens glädje när vi har fått lämna ut dessa till barn och ungdomar runt omkring Västergötland.

SUPPORTERÅRET
Vilken säsong, rekordåret som vi även kallar det!

Elfsborgsläktaren, vårt hem. Föregående år pratade vi om en 48%-ig ökning av publik på Elfsborgsläktaren. I år pratar vi om att Elfsborgsläktaren har gjort en ökning på 92% jämfört med 2022. Det är fantastiskt!! Elfsborgsläktaren har varit slutsåld fem gånger och vår lägsta siffra på Elfsborgsläktaren under året var 1563 personer, föregående år var den siffran på 893. Ökningen är enorm, vi tror och hoppas att det kommer fortsätta på liknande sätt även under 2024. Vilket det verkar som med redan över 1500 årskort sålda!

Gula Torget har även i år varit en väldigt lyckad del av Elfsborgsläktaren, med sex spelningar, storbildskärm, DJ och tatueringar. Gula Torget har blivit en av Borås största musikscener men inte bara det, det har också blivit stället alla vill vara på. Det har varit lång kö in till Elfsborgsläktaren 3 timmar innan match, allt för att få plats på Gula Torget. Vi jobbar kontinuerligt med IF Elfsborg för att utveckla Gula Torget.

Guliganerna rullade iväg rekordmånga bussar under 2023, hela 55 bussar vilket är 20 fler än föregående år. Vår största resa var till Malmö borta, där vi skickade 11 bussar. Vi har skickat iväg minst två bussar till varje match förutom mot Sirius som spelades en måndag. Ett extra stort TACK till alla som varit reseledare under året som gjort det möjligt! Vi har även försökt att skicka iväg en buss till en av damernas resor, men på grund av få anmälda fick vi tyvärr ställa in denna.

På bortasektionerna runt om i Sverige har vi varit totalt 10 206 personer föregående år var vi 3636 personer. Vilket är en ökning på 280%!

Året sammanfattades och avslutades med en julfest på The Company där valberedningen traditionsenligt delade ut priset till årets Guligan. I år gick priset och den stora äran till Emelie Hultin.

Guliganernas styrelse genom

Emelie Hultin