}

Eurostand 08 i samband med IFE – MFF

Skriven av Guliganerna den 16/09/2008 | Inga kommentarer

Eurostand är en manifestation som i samband med veckans matcher genomförs över hela Europa. Första gången den genomfördes och då även Guliganerna deltog var 1998. Då begränsades protesten till bevarandet av ståplats. Till i år återvänder Eurostand utökat till 5 viktiga punkter. Vi har sammanfattat vad vi manifesterar kring imorgon i samband med matchen mot Malmö FF.

Bevarandet av ståplats och rätten att stå
Rätten att stå upp och sjunga på matcher bör vara en självklar rättighet för supportrar. Det är viktigt att den försvaras för att värna om en levande ståplatskultur och säkra bra stämning på fotbollsarenor även i framtiden. Exempel från utlandet visar hur tvånget att sitta ner på matcher bidrar till att försämra stämningen, likrikta supportrar och inskränka på rättigheten att uttrycka sig fritt inne på arenan. Inga ståförbud finns i Sverige, men det är viktigt att föregå ett sådant förbud, och alltid försvara rätten att kunna stå upp och se på idrott. På de nya arenorna i Malmö och Göteborg kommer det att byggas ståplats på klacksektionerna (bortasektionen på Malmös nya arena kommer dock ha sittplatser, med ett biljettpris på 200 kronor…). Valet att kunna införa eller bevara ståplatsen på klacksektioner bör vara ett alternativ på alla svenska arenor Det har visat sig från flertalet exempel i Tyskland att det går att ha ståplatser med hög säkerhet där möjligheterna att skapa stämning är mycket större. Dagens situation med supportrar som står upp på klacksektioner med fasta stolar (med eller utan ryggstöd) ökar risken för skador och försämrar de fysiska förutsättningarna på läktaren för klacken att vara så sammansvetsad och stämningsskapande som möjligt.

Fasta speldagar och matchtider
Utelämnandet av supportrarnas åsikter i planerandet av speldagar och matchtider är djupt orättvist. Publiken som besöker matcherna måste kunna få säga sitt i upplägget av Allsvenskan och svenska cupen. Idag splittras en omgång upp på flera dagar och tider, och de flyttas om och ändras mitt under pågående säsong. Det är ett av de största hindren vi har idag för att kunna få fler regelbundna besökare på matcherna och få fler stämningsskapande bortasupportrar på landets alla arenor. Publikfiaskot för svenska cupen i våras, när vissa matcher ur omgång tre tvångsförlades till Gävle av Svenska Fotbollförbundet och TV4, visar på hur fel det kan bli om man utelämnar supportrar från beslutsprocesserna. Speldagar och matchtider som bäst passar publiken som går på arenorna är de som ska gälla! Om man tar för stor hänsyn till TV försämrar man möjligheterna att få publikfester på arenorna. Biljettprisernas utveckling Det är viktigt att biljettpriserna hålls på en rimlig nivå.

Försäljning av arenanamn och klubbar
Arenanamnet är en stor del av identiteten för klubben som spelar där. Vi tycker det är tråkigt med dagens utveckling där många nybyggda arenor inte får ett namn kopplat till klubbens identitet eller historia. Elitklubbar får idag drivas som Idrottsaktiebolag där en ideell förening måste äga minst 51% av rösterna i bolaget. Det har gett klubbarna en möjlighet att få in kapital utifrån och en del andra fördelar. Fortfarande har det dock varit klubbens medlemmar som fullt ut haft kontroll över bolaget, IF Elfsborg kommer efter bolagisering att ägas till 100% av föreningens medlemmar. Detta är något vi anser vara av yttersta vikt att bevara. Möjligheten att kunna få påverka i Din klubb genom principen en man-en röst skyddar klubben från att ha ägare som förvandlar klubben till ett “underhållningsföretag” som inte behöver lyssna på medlemmarnas åsikter. Skräckexemplet från före detta Austria Salzburg, numera Red Bull Salzburg visar hur ekonomiska intressen i idrottsklubbar helt kan radera en klubbs historia, tradition och demokratiska struktur. Red Bull Salzburg spelar idag, efter att ha köpts av energidrycksföretaget Red Bull, i andra färger och med ett helt nytt klubbmärke. Exemplen är flera som visar på att ju högre graden business-tänk det finns i en klubb, ju större är risken att det kommer i konflikt med de värden som klubbens supportrar och medlemmar står för. Till exempel bildades lagen AFC Wimbledon och FC United Of Manchester i England för att många av supportrarna till före detta Wimbledon FC, numera Milton Keynes Dons FC och Manchester United, numera ägd till 100% av den amerikanske affärsmannen Malcolm Glazer, ansåg att deras klubbar blivit till något annat än den ursprungsförening de en gång börjat stödja. Sponsorsamarbete är självklart viktigt för klubbens ekonomi, och det är viktigt med en bra relation till företag och näringsliv. Men det finns värden inom fotbollen och supporterkulturen som alltid bör respekteras!

Förbud av glädjeyttringar
Förutom att arbeta för en självständig och fri läktarkultur är det viktigt att värna om själva sporten. Förbudet mot att en spelare spontant, eller planerat, tar av sig matchtröjan eller drar den över huvudet bör avskaffas. Argumenten för denna regel är dels att man kan ha politiska budskap eller reklambudskap under tröjan, men detta bör i så fall vara något man kan förbjuda separat och bestraffa i efterhand. Det andra argumentet är att sponsorer går miste om exponeringstid när tröjreklam döljs. Det må vara relevant eftersom de ändå har betalat pengar för exponeringen. Men det kan aldrig vara hållbart, då regeln går emot något av det mest fundamentala inom fotbollen: att göra mål, uttrycka sin glädje och dela den med andra! Likaså har supporterkulturen mer och mer börjat bortprioriteras och de facto censureras då läktarna tagits över av fler reklamskyltar som inte får täckas över eller skymmas av banderoller eller flaggor. Självklart måste det få finnas reklamplatser, men supportrar och deras uttryckssätt måste respekteras, och det bör alltid finnas plats för banderoller och flaggor.

Supporterföreningen Guliganerna anser att det är viktigt att visa att vi är en förening som vill och kan ta ansvar för att vara med och utforma framtidens supporterkultur. Såväl på lokal som global basis. Eurostand ser vi även som ett väl genomarbetat och kreativt initiativ för att samla supportrar över hela Europa. Genom att manifestera Eurostands 5 punkter hoppas vi kunna vara med och öka dialogen mellan berörda parter och supportrar.

Besök www.eurostand08.com för mer info.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *