Verksamhetsberättelse 2010

Inför årsmötet som hålls nu på onsdag kl 18.00 i Ryavallens cafeteria kan vi nu presentera Guliganernas 19e verksamhetsberättelse…

Nu när vi tittar tillbaka på Guliganernas 19e verksamhetsår kan vi
konstatera att föreningen fortsatt står sig stark samtidigt som vi fått vara med om IF Elfsborgs längsta medaljsvit genom tiderna, fem raka medaljer

Guliganernas största och mest uppskattade evenemang
för året var vår fotbollsturnering som ägde rum den 19 juni i
Sjuhäradshallen. 14 lag ställde sitt bästa manskap på benen och cirka 150 spelare där Elfsborgs kansli tog hem pokalen efter seger mot Grabbarna i finalen som spelades på Borås Arena.

Vi har under året fortsatt vårt lyckade samarbete med Lilla Bränneriet vid Sandwalls plats. Här har vi haft flera av våra matchuppladdningar under året, vilket har varit uppskattat av många supportrar som tycker att vi ska synas i centrum i samband med IF Elfsborgs hemmamatcher. Vid de tillfällen då vi inte har haft uppladdning i centrum har denna istället förlagts i vår egen lokal, Gula Villan.

Styrelsen har under året sammanställt ett framtidsdokument, där vi åskådliggör föreningens verksamhet och framtidsvisioner. Ett dokument som är till hjälp för oss i kontakten med bla media, IF Elfsborg och vid andra presentationstillfällen för Guliganerna.

Vi har fått texter publicerade om oss i Elfsborgs senaste bok ” En kramgo knalle” och i tidningen ”Hallå Borås” som givits ut till 30.000 hushåll i Borås.

När vi summerar antalet medlemmar kan vi konstatera att vi ökat en aning jämfört med 2009, och landar på 852 medlemmar. Vårt mål var att gå över 1000-strecket och det satsar vi hårt för att återigen nå under jubileumsåret.

Ekonomiskt gör vi ett minusresultat på drygt 12 000 kr (mer om ekonomin i separat text)

Förutom våra styrelsemöten har föreningen även kontinuerliga möten med IFE och andra parter tex polisen, för att på bästa sätt driva vår verksamhet åt det håll som vi önskar. Att vi har möjlighet att samarbeta och föra en dialog med berörda parter är en förutsättning för en bra läktarkultur och ett starkt Guliganerna.

Likt planerat startade vi upp en ny mediagrupp där vi haft fokus på film, fotografering och texter som lagts upp på hemsidan. Från mediagruppen utlovas fler spännande nyheter inom kort. När det gäller vår medlemstidning har den legat nere på grund av att vi inte haft någon intresserad med de grafiska kunskaperna. Vi vet att ni medlemmar uppskattar Gula Sidorna och hoppas att under 2011 återuppliva tidningen med hjälp av Er medlemmar.

Supportersveriges bästa resesektion skickade iväg minst en storbuss till samtliga allsvenska matcher 2010, något som inte skall ses som en självklarhet. Att vi kan erbjuda resor för våra medlemmar till sådana priser som vi gör beror bland annat på att Guliganerna är en ekonomiskt stark förening samtidigt som vi har ett mycket bra samarbete med Nitta busstrafik. Den traditionsenliga övernattningsresan förlades i år med matchen mot Trelleborg och blev återigen väldigt lyckad.

Dagarna innan årets sista match höll Carl-Axel Ekman föredrag i Gula Villan om sitt Garissaprojekt i Kenya. I samband med matchen mot Gais genomförde Guliganerna en insamling till förmån för för projektet. Insamlingen inbringade hela 6515kr, en summa som vi hoppas kommer att göra skillnad för flickorna i Garissa.

Under året var stora delar utav styrelsen med på Elfsborgs sommarfotbollsskola och presenterade Guliganerna och svarade på frågor från entusiastiska barn. Vi har även varit med på Elfsborgsdagen i djurparken och sålt våra souvenirer på höst- och vårmarknaden i centrum.

Året avslutades med Guliganernas julbord, som vi i år genomförde i föreningslokalen, Gula Villan. Julbordet är en tradition som vi självklart kommer att fortsätta med.

Under 2010 har Elfsborg gemensamt med oss lyft begreppet ” Vi tillsammans” något vi tar med oss in i 2011. Vi från styrelsen ser
med spänning framemot Guliganernas 20-års firande, ett år som kommer att innehålla många härliga aktiviteter för gammal som ung.

2011 – Vårt år!

Guliganernas styrelse genom ordförande Anders Hultin